Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 25. august 1986

Gi Jesus æren!

Den gang var det lovens harde bud:
Du var utenfor med uren hud;
Var det lov å håpe på en gud
Og kreve?
Ti menn hadde hørt om Jesus Krist.
Det de hørte hadde tent en gnist.
Skulle også de få lov til sist
Å leve?

I et liv med lykke, fred og harmoni,
Være med i fellesskapets symfoni
Slippe rope «uren, røm nå herifra!»
Heller si «God dag» og «Ha det bra!»

Jesus dro forbi der hvor de var.
De fikk mot og håpet på et svar.
Bønnen som de sendte den var klar:
«Gjør oss rene!»
Jesus stanset opp og ga dem bud:
Gå til presten og vis deres hud
Alle ti fikk møte und’rets Gud.
Kun den ene:

Vendte om til Jesus for å ære ham.
Han som også fjerner verden synd og skam
Fri fra synd er vi blitt rene som de ti
Som den ene vil gjerne si

Gi ham hele æren (2x)
Forkynn hans frelse full og fri
Og gi til Jesus æren

Tekst: Jostein Nielsen

--------------------------
Om sangen
På 80-tallet hadde jeg ofte forespørsler fra ungdomskor om å holde øvelses-helger. Jeg pleide ofte ha med meg en nyskrevet sang, og denne ble skrevet til et besøk til ungdomskoret på Bryne. Teksten bygger på beretningen om 'Den takknemlige samaritanen' i Lukas 17:11-19

Den første teksten jeg skrev er blitt kraftig modifisert, men innholdet er bevart. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...