Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

søndag 24. august 1975

Mao, Marx eller Lenin

Mao, Marx eller Lenin
Er folk med en mening
Har intet som kan gi deg frihet
Darwin, Freud eller Bultmann
Indisk guru, rik Sultan,
Hva kan de gi din sjel?

Jesus spør etter deg,
Sier: ”Følg etter meg,
Venn du som ensom går!”
Ikke si: ”Vente litt!”
Valget er nå blitt ditt:
Gi Ham ditt ”Ja!” i dag!


Jesus er blitt vår stjerne
Folk tror vi er gærne,
Men han er meningen med livet
Hvis du tror vi er sløve,
Da gi det en prøve
Hva taper du på det?


Mao, Marx eller Lenin - Note - PDF

Denne sangen skrev jeg mens jeg var på offisersskolen. Inspirasjonen fant jeg i et sitat i boken "Narkotika og sex i Bibelens lys" av Poul Hoffmann. Han ramset opp alternative livsfilosofier og var innom flere av navnene i sangteksten. 

"Jesus Christ Superstar" hadde fortsatt stor oppmerksomhet og gikk som musikal i London. Før jeg ankom offisersskolen hadde jeg vært utenfor kinoen i Tromsø og gitt ut flyveblader hvor det stod: "Det sluttet ikke der - Han stod opp og lever!" - da folk kom ut etter å ha sett filmen. 

Jeg brukte også denne sangen i mini-musikalen "Søkeren" som vi framførte ved et par anledninger med "Salt & Lys Co." i Bergen 1976-77.

For øvrig er dette en av de tidlige tekstene mine som jeg gir 'godkjent' når jeg nærmer meg pensjonsalder. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...