Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

onsdag 10. juni 1981

Medlidenhet

Å Herre . . .*

Jeg ble målløs,
jeg fant ikke
et ord å si,
da meningsløs smerte
her om dagen
krysset min sti.
Jeg lette etter fraser,
gransket forgjeves
hjerne og hjerte,
men selv ord
så ut til å rømme
fra smerte.
Min gjennomtenkte tale
falt død til jord,
mens jeg stod og gråt
i mangel på ord.
 
Jeg var hjelpeløst stille.
Redd for mer pine
lot jeg tårene trille.
Kan tårer være ordene mine?


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å, Herre . . . det er mørkt, men likevel!'
_______________________________________

Originalteksten

Compassion
1981 - page 62

O LORD!*

I was struck dumb,
I couldn't find
A word to say,
When face to face
With pointless pain
The other day.
I thrashed through
All my phrases
But in vain,
For even words
Will run away
From pain.
My thought-out little speech
Fell kind of flat.
All I could do was cry,
And that was that!

I never felt so helpless
And so weak
As wordlessly I wept. 
But tears can speak?

From the chapter: 'O LORD . . . It's dark, and yet!
_______________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

____________________________
postet på FACEBOOK


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...