Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

torsdag 11. juni 1981

Forlatthet

Å Herre . . .*

Vet Du noe
om depresjon?
Jeg drister meg ikke
til å gi deg, Herre,
- en leksjon!
Men forstår du hvorfor
dagen kan bli som natt
for en liten bagatell,
eller uten grunn i det hele tatt?
Som får deg til å tenke
at livet er for stort
til å hanskes med,
og at ingen ting lenger
er verd å feste seg ved?
Slike stunder 
når seere som alltid forstår
ikke lenger ser en veg,
Men roper
«Hvorfor Gud,
har du forlatt meg?»

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . det er mørkt, men likevel!'
_____________________________________________
Originalteksten

Dereliction
1981 - page 61

O LORD!*

Do You know anything
About depression?
I don't presume
To teach my Lord
A lesson!
But do You understand
The darks that fall
For little reason
Or for none at all?
That make you think
That life's too big
To handle,
And nothing in it
Really worth the candle?
Those times when
Seers themselves
No longer see,
Cry 'Why my God
Have You 
Forsaken me?'

From the chapter: 'O LORD . . . It's dark, and yet!
_______________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?
Hvorfor er du så langt borte
når jeg trenger hjelp og skriker ut min nød?
Salme 22:2
_______________________________

Publisert på Facebook

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...