Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 20. januar 1992

Å, Kristus du vår lege stor

Å, Kristus du vår lege stor;
vi kommer nå til deg, og vet
at helbred for vår kropp og sjel
vil nå oss ved din kjærlighet.

I alt vårt kjød må gjennomgå
Er kroppens lengsel: ”Sett meg fri!”
Men på vår hjertebunn vi vet
Å være hel har mest å si

Hvor sterke, Gud, er våre krav
Hvor svak vår kunnskap om oss selv
Forløs i oss din sannhets ånd
Som før har frigjort mang en trell

Vi ser en verden syk og trett
med mennesker som knuste kar
og spørsmålet det sprenger på:
Hva er din løsning, Gud vår Far?

Gud, gjør oss alle ett i tro
Så i ditt samfunn vi mottar
den kjærlighet som ber oss gå
med legedom til knuste kar


Fred Pratt Green 1969
Oversatt Jostein Nielsen 1992


Denne oversettelsen ble gjort på oppfordring fra Kommandør Lydie Ord. Bakgrunnen var at det internasjonale opplegget for Kvinnenes bønnedag hadde denne salmen på programmet, og det fantes ingen oversettelse. Melodien jeg brukte da jeg oversette den, var skrevet av Joseph Klug (se over), men i ettertid har jeg sett at en melodi av Robert Schumann (se under) - det er mulig det var den som ble brukt på bønnedagen. 

Orginalteksten: 

1 O Christ, the healer, we have come
to pray for health, to plead for friends.
How can we fail to be restored,
when reached by love that never ends?

2 From every ailment flesh endures
our bodies clamor to be freed;
yet in our hearts we would confess
that wholeness is our deepest need.

3 How strong, O Lord, are our desires,
how weak our knowledge of ourselves!
Release in us those healing truths
unconscious pride resists or shelves.

4 In conflicts that destroy our health,
we diagnose the world's disease;
our common life declares our ills:
is there no cure, O Christ, for these?

5 Grant that we all, made one in faith,
in your community may find
the wholeness that, enriching us,
shall reach the whole of humankind.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...