Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 26. mars 2007

Hver gang Guds barn kommer sammen

Hver gang Guds barn kommer sammen
Skjer et under på vår jord;
Jesus selv er da til stede
Midt blant dem som ber og tror. 
Her i dette Herrens nærvær
Blir vår neste som en bror.
Og når søsken benkes sammen
Dekker Herren selv sitt bord.

Vi er her
Du er her
Far, vi er i din nærhet
Und’ret skjer
Når vi ber
Far, her i din nærhet

Hver gang Guds barn kommer sammen
Blir en enhet åpenbart;
Kjærlighet med rom for livet
Bringer håp om en ny start.
Her vi gråter med hverandre
Når en søster har det hardt,
Og vi gledes med de glade
Når en bønn er blitt besvart.

Hver gang Guds barn kommer sammen
Må den onde flykte bort.
Og når lovsangstonen lyder
Har han spilt sitt siste kort.
Herrens kropp er kommet sammen,
Den fornyes av Guds ord.
Det blir liv i alle lemmer;
Liv som bringer håp på jord!

Om sangen:
Tekst og melodi ble skrevet i 2007 etter at Frelsesarmeen annonserte at de ønsket nye sanger til en ny utgave av FAs sangbok. Jeg savnet to typer sanger i sangboka fra 1977: 
  • Fellesskapssanger og 
  • Klagesanger  
Derfor skrev jeg tekst og melodi til en sang i hver kategori. 
Klagesangen "Er denne verden blitt forlatt" kom med i sangboka, men det gjorde ikke denne fellesskapssangen. Jeg sang den et par ganger som solo - men da Jan Harald Hagen ba meg levere et par sanger til vestre divisjons musikk helg i Stavanger i 2015, tok jeg sangen fram igjen og arrangerte den for felleskoret som ble formet den helga. Det fungerte greit - teksten formidler hva fellesskapet mellom Guds barn handler om.

Bibelsk belegg for teksten:  
1. vers:
«For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem.» 
Matteus 18:20

«Du dekker bord for meg
like foran mine fiender.
Du salver mitt hode med olje.
Mitt beger renner over.
»
Salme 23:5

2. vers:
«La kjærligheten være oppriktig.
Avsky det onde, hold dere til det gode. 
Elsk hverandre inderlig som søsken, 
sett de andre høyere enn dere selv..... 
Gled dere med de glade og gråt med dem som gråter.»
Romerne 12:9-15

3. vers
«Kle dere i kjærlighet, som er båndet som binder sammen og gjør fullkommen. 
La Kristi fred råde i hjertet, for til det ble dere kalt da dere ble én kropp.
Og vær takknemlige! 
La Kristi ord få rikelig rom hos dere! 
Undervis og rettled hverandre med all visdom, 
syng salmer, viser og åndelige sanger til Gud av et takknemlig hjerte. 
Og la alt dere sier og gjør, skje i Herren Jesu navn, med takk til Gud, vår Far, ved ham.»
Kolosserne 3:14-17

Her er link til notene:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...