Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

søndag 26. oktober 2014

Min hjelp kommer, Gud, fra deg!

 Jeg løfter mine øyne opp: Hvor kommer hjelpen fra?
På livets lange reise er det noe jeg må ha;
Fins det et vern langs denne vei 
En kraft som kan beskytte meg?
 
Min hjelp den er fra deg Du skaper av vår jord
Jeg holder fast på løftet i ditt ord:
Du våker alltid over meg på livets lange vei
Min hjelp kommer, Gud, fra deg!
 
Om dagen stekes vi av sol og natten er så kald,
Men Herren er vårt faste håp som leder dit vi skal;
Hans trofasthet er som et skjold,
Et evig vern mot ondskaps vold.
 
Her trenger ingen være redd om veien blir litt lang,
For motet holdes oppe med en munter pil’grims sang:
Om Herren Gud som selv går med
Og evigheten vi skal se! 

Original på nederlandsk: Corrie Krommenhoek-Oerlemans
Gjendiktning: Jostein Nielsen

Om sangen: 

Originalteksten er skrevet av Dick Krommenhoeks mor. Selv satte han musikk til sangen i 1990. Den ble senere også oversatt til engelsk (Harry Read), og i 2014 kom han med tekst både på engelsk og nederlandsk til meg og oppfordret meg til å gi teksten en norsk språkdrakt. 

Du finner mer informasjon om sangen på engelsk på Dick Krommenhoeks side

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...