Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

søndag 23. februar 2020

Tenk, jeg får leve, tilgitt av Guds nåde!

Tenk, jeg får leve, tilgitt av Guds nåde!
Jeg vandrer trygt, for gjelden er betalt.
Jeg vet mitt navn er rent i Herrens øyne.
Jeg er Hans barn, for han har sonet alt.
Med samme nåde tilgir jeg min neste;
Hans kjærlighet skal kjennes overalt

Tenk jeg får leve, og jeg går i lære;
Tør jeg å elske slik du elsker meg?
Frykt bygger murer når vi trenger broer,
Jeg vil gi rom for andre langs min vei.
Og når min neste segner under byrder,
Da vil jeg, Herre, være der som deg.

Ditt rike komme rundt og i og ved meg,
Din makt og ære vises gjennom meg,
Og la ditt navn, jeg bærer, holdes hellig,
Og la ditt rikes liv bli sett i meg,
Og livets brød det vil jeg dele villig,
Så du blir mat for verden gjennom meg.

Original: Gloria Gaither
Gjendiktning: Jostein Nielsen

Link til:



Litt om sangen
Gloria Gaither skrev den engelske teksten til Jean Sibelius tema fra Finlandia i 1981. Jeg ble først klar over den fantastiske teksten i 2017 (tror jeg det var). Teksten kom med i Frelsesarmeens internasjonale sangbok som ble utgitt i 2015. Jeg forsøkte å finne en norsk oversettelse til sangen uten å lykkes med det. Derfor gjorde jeg et forsøk på å oversette den selv. Jeg har sendt teksten til selskapet som forvalter Gaithers rettigheter, men har foreløpig ikke fått respons fra dem. Oversettelsen har allerede blitt brukt i flere sammenhenger. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...