Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

torsdag 25. august 2022

Å, Gud, vår Far

Å, Gud, vår Far, vi ydmykt kommer til deg.
Med åpent sinn og hjerte vil vi be
Vi ser at verden rundt oss er i kaos.
Vi ser ditt folk som lider – kom med fred!
Vi trenger visdom, ønsker bare rettferd,
Å, dra dem til deg, Herre, la det skje.

Hjelp oss stå opp for dem som lider urett
Hjelp oss å høre sønderknustes stønn
Hjelp oss å bære barna uten mødre
Hjelp oss å bli som far er for en sønn
Hjelp oss gå livets vei med barna dine
Hjelp oss å elske, Herre, hør vår bønn.

Led du oss, Gud, slik at vi blir mer lik deg
Og vandrer tett med deg i alt vi gjør
Vi takker deg for tjenesten du gir oss
Utrust oss nå slik at vi mere tør.
Da går vi fram i visshet, du er med oss
Og viser andre omsorg slik du gjør.


Om sangen
I forbindelse med retreat-samling for alle offiserer i territoriet, ønsket Beverly og David Ivany å bruke denne sangen som Beverly har skrevet til Jean Sibelius' "Finlandia".
Jeg foretok en oversettelse (gjendiktning) av en flott tekst som gjør Frelsesarmeens oppdrag om til en bønn.

English original:

O Lord, our God, we humbly come before you;
With open minds and hearts we make our plea.
We see the world in chaos all around us;
We see your people suffering—set them free!
We need your wisdom, wanting only justice,
To draw them to you, Lord—O let it be.

Help us to cry when facing such injustice,
Help us to weep when brokenness abounds,
Help us to hold a child who needs a mother,
Help us to be as father would with son.
Help us to walk life's journey with your children,
Help us to love, so we can live as one.

We pray for guidance, wanting to be like you
In every way, Lord, keep us close to you.
We thank you, God, for ministry you give us,
So ask you now to fashion us anew;
Then we go forth, determined more than ever
To love and care for others as you do.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...