Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

søndag 28. august 2022

Kom, Ånd fra Jesus

Kom, Ånd fra Jesus, bo i min sjel
Kom med forvandling og gjør meg hel
Kom til din tjener, lær meg din vei
Så du blir synlig, Jesus i meg.
 
Kom, Ånd fra Jesus, kom du Guds Ånd,
Alt vil jeg gi deg, bryt alle bånd
Rens meg og fyll meg på livets vei.
Så du blir synlig, Jesus i meg.
 
Kom, Ånd fra Jesus, gi meg din kraft
La meg få drikke vintreets saft
Jeg er ditt tempel, dra meg til deg
Så du blir synlig, Jesus i meg.

Link til note med norsk tekst

Om sangen:

Denne enkle sangen er i likhet med mange av Gowans' tekster hentet fra en av de ti musikalene han skrev sammen med John Larson. Denne er  fra Son of Man - "Menneskesønnen" som er den 8. i rekken av musikaler, og jeg har ikke klart å oppspore en norsk tekst. 

Den ble oversatt til den territoriale samlingen for alle offiserene i Norge, Island og Færøyene på Jeløy (29 aug. - 2. sept. 2022) hvor Beverly og David Ivany var hovedgjester og ville bruke denne sangen som en del av opplegget. Som vanlig har det vært nødvendig å gjøre noen tilpasninger for at teksten skal fungere sammen med melodien på norsk. 

Bibelsk belegg
- bo i min sjel: Johannes 15:4 Bli i meg, så blir jeg i dere. 
- kom med forvandling: Romerne 12:2 la dere forvandle ved at sinnet fornyes
- rens meg: 1 Johannes 1:7 blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd
- ditt tempel: 1 Korinterbrev 3:16 Vet dere ikke at dere er Guds tempel

Den engelske teksten:

Spirit of Jesus, guest of the soul,
Transforming Spirit, making men whole,
Come to His servant, so men may see
Something of Jesus, Jesus in me.
 
Spirit of Jesus, Spirit Divine,
All I surrender, nothing is mine,
Empty my nature, so there can be
Something of Jesus, Jesus in me.
 
Spirit of Jesus, this is the hour,
Mine the obedience, Yours is the pow’r,
I am Your temple, now there shall be
Something of Jesus, Jesus in me.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...