Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

torsdag 10. mai 1979

En ny sang til Herren

Kor:
Vi synger en ny sang til Herren
Med takk for alt hva han har gjort
Vi gir ham hele æren
i både smått og sto....rt! 

"Talsmannen, Den hellig' ånd, 
får dere i fra meg!"
Dette Jesu løfte
det gjelder også deg og meg. 
Kraftesløse kristne
vil tape i et slag 
så takk Gud for den kraften 
du får fra ham i dag.

Joel profeterte slik 
om denne siste tid: 
"Herrens Ånd vil falle
på dem som kjemper i hans strid"
Vi er med i kampen
her i Guds Frelseshær.
Vi takker for hans løfte
som nå vi oppfylt ser.

En ny sang til Herren - Note - PDF

Om sangen: 
Sommeren 1979 skulle det være en sommerleir for unge voksne med en tydelig "karismatisk" profil. Temaet for 'leiren' var "En ny sang til Herren" og Gunnar Gulliksen som var initiativtaker og ansvarlig for arrangementet, ba meg skrive en sang "i samme stil som 'Du skal få kraft'" - for å bruke hans egne ord. 
Både denne sangen og "Du skal få kraft" kom med i sangboka som ble publisert til leiren - og som også ble brukt flere steder i etterkant. 

Jeg har endret en setning linje i den opprinnelige sangen som ikke holdt teologisk mål. Opprinnelig stod det "Kraftesløse kristne har ikke Guds behag". Gud sorterer ikke mennesker på den måten. Men vi trenger kraft for å stå i en kamp, så teksten er moderert.  

Den bibelske begrunnelsen for det øvrige innholdet er som følger: 
  • Han la en ny sang i min munn, en lovsang til vår Gud. - Salme 40:1-4
  • Og jeg vil be min Far, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal være hos dere for alltid - Johannes 14:14-18
  • En gang skal det skje at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker. - Joel 3:1-2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Når minnet svikter . . .

Jeg ble først kjent med denne vakre sangen på engelsk for noen få år siden. Dr. Mary Louise Bringle skrev den til en venninne som hadde fått...