Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

onsdag 16. mai 1979

Tusen år tilbake - Korsfarersang

 Tusen år tilbake

Gikk mennesker i tog,
Målet var Jerusalem, Guds by.
Vi vil djevelen forsake
Vi vil også gå i tog
Vi vil løfte Jesus opp på ny!

Korsfarere er vi
Hør hva vi vil si:
Jesus elsker akkurat det,
Og han er den eneste vei;
Velg ham (4x)
Velg Jesus i dag!

Sverdet vårt er Ordet
Og skjoldet vårt er tro,
Frelsen, ja, den bruker vi som hjelm.
Vi vil kjempe mot det onde,
Vi vil vitne om vår tro
Slik at du kan finne veien hjem
!

OM SANGEN
1955 Oslo
Våren 1979 ble Magna og jeg bedt om å ta ansvaret for korsfarergruppa fra Opplandske divisjon. Vi hadde begge to vært korsfarere som soldater, og det var spennende å få denne utfordringen - og jeg syntes at vi måtte ha en sang - og slik ble den til.

 Tradisjonen med å sende korsfarere fra de forskjellige divisjonene pågikk i ca 20 år. Det var en nyttig og viktig trening i formidling av troen, og for mange førte det til et sterkere engasjement både som soldater - og for noen var de også viktige stadfestelser på kall til heltidstjeneste. 

Men begrepene "korsfarer" og "korstog" hadde ikke bare gode assosiasjoner. 

Dette var ikke begreper som kun var knyttet til Frelsesarmeen (heldigvis) - også storheter som Billy Graham kalte stevnene sine for "Crusades" - også da han var i Norge i 1955. Da ble han for øvrig tolket av Karsten A. Solhaug. 


BIBELS BELEGG:
Vers 1 Vi vil løfte Jesus opp på ny - Johannes 3:14-15; 12:32-33
Vers 2 Sverd, Skjold, Hjelm - Efeserne 6:12-18

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...