Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

onsdag 19. september 1990

Hva er et menneske?

Det fins kloder og planeter,
og en egen melkevei.
Det fins tåkelys av stjerner,
men på jorden lever jeg. 

Hvem er et menneske
at du bryr deg om det?
Hvem er jeg, 
siden du elsker meg?
 
Det fins mange dyrearter,
noen store, noen små.
Er det rart jeg ikke fatter,
har litt vondt for å forstå.

Hvem er et menneske
at du bryr deg om det?
Hvem er jeg, 
siden du elsker meg?
 
Det fins en hyrde som kan telle,
og han kom til nittini.
Han oppsøkte da den ene,
og med dette vil han si:

Du er et menneske
og Gud bryr seg om deg.
Jeg er jeg,
takk Gud, du elsker meg.

Det var i oppstarten av Moss Gospel Company (MGC) at Tone (K. Ødegaard) ba meg skrive en tekst med utgangspunkt i Salme 8. I 1978/85 utgaven av bibelselskapets utgave hadde salmen Hva er et menneske? som overskrift. Den har kun ti vers og David er oppgitt som opphavsmann. Den er full av undring over Gud, skaperverket og menneskets plass. Salmen var en av de jeg memorerte i tenårene, og da var det 1930-oversettelsen jeg forholdt meg til - og det henger litt igjen av den i sangteksten: 

Når jeg ser din himmel, dine fingrers gjerning, månen og stjernene, som du har gjort, 
hva er da et menneske, at du kommer ham i hu, og et menneskebarn, at du ser til ha!
Salme 8:4-5

Det siste verset bygger på lignelsen om den bortkomne sauen (Lukas 15:4-7) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...