Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 16. august 1999

ØDEMARK

Å Herre . . .*

Dette tørre Arizona
gjør meg helt svimmel
med all sin brennende sand
og freidige himmel.
En stein steiker stille
mens solen skinner.
Den beveger seg aldri -
men står igjen
som vinner.

En klumpete kaktus
- knapt nok grønn
forsøker forgjeves
å gjøre utsikten skjønn.
Som et forvokst dyr
ligger landskapet og blør
i stille underkastelse
som om det dør.

Likevel er ikke alt øde
i den stekende ‘brannen’.
En mus rører seg
i den varme sanden.
En grå-grønn kaktus
gjør mer enn å forarge
når den kortvarig blomstrer
i sprakende farge.

Ingen ødemark virker
å være helt øde.
For midt i det tørre
er det glimt av din nåde.
Hjelp meg å se din hånd
arbeide uten å spørre
så jeg oppdager skjønnhet
der din nåde får råde.

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . det er meg!'
__________________________________

Originalteksten:

Wilderness

O LORD!*
1999 - page 13

This arid Arizona
Hurts my eyes ...
With all its burning sands
And brazen skies.
The rocks bake silently
Beneath the sun,
And never move —
Just as they've
Always done.

The stubby cactus,
Only barely green,
Attempts in vain
To civilise the scene.
Like some great animal
The landscape lies,
Clubbed into dumb submission
As it dies.

Yet, not entirely sterile
Is this land,
For mousy creatures stir
Beneath its sand.
The grey-green cactus too
Will have his hour,
And break, if briefly,
Into fiery flower.

No desert, so it seems,
Is quite deserted.
The grimmest knows
A little of your grace.
Help me detect your hand
At work upon it;
Discover beauty in 
Its driest place!

* From the chapter: 'O Lord . . . it's me!'
________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

«Gud, du er min Gud, som jeg søker. Min sjel tørster etter deg,
min kropp lengter etter deg i et vannløst, tørt og utarmet land»
Salme 63:2
«Jeg tenker på deg der jeg ligger og hviler, og grunner på deg gjennom natten. 
For du har vært en hjelp for meg, jeg jubler i skyggen av dine vinger.»
Salme 63:7-8
________________________________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...