Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

tirsdag 24. august 1999

UFERDIGE OPPGAVER

Å Herre . . .*

Hvor mange verdener
skapte du, Herre?
- eller blir du aldri lei?
Strør du fortsatt stjerner
som konfetti
ut på din
Melkevei?

Ditt forunderlige skaperverk
er en forsmak på din herlighet;
mens millioner av stjerner
vitner om evighet!

Jeg står i ærefrykt og undring
- gi meg svar om du har:
Med ansvar alle verdener
Hvorfor bryr du deg om 
oss skrøpelige kar?

Fortelle meg nå, Herre og Skaper
(og ikke le om du kan la være):
Hvorfor er det i skaperverket
kun mennesker som er vulgære?


Jeg syns jeg hørte deg humre?
Men spørsmålet tvang seg fram
Jeg vet jo at der en sjel gir deg rom
arbeider du tålmodig
- med ham!


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . det er meg!'


__________________________________

Originalteksten:

Unfinished Business?

1991 - page 3
O LORD!*


How many worlds
Did you make, Lord?
Not finished yet, You say!
Still strewing stars
Like confetti
Out in your
Milky Way?

Marvellous, your creation.
Millions of stars I see;
Satellites of your glory,
Studding eternity!

Standing in awe and wonder,
Answer me if you can:
With all the worlds to think of,
Why do you think of man?

Tell me, O Lord Creator,
(Promise you will not smile!)
Why in your whole creation
Only mankind is vile?

I thought I heard you laughing?
How could I be so dim?
Where there's a man who'll let you,
You're still at work 
On him!

* From the chapter: 'O Lord . . . it's me!'
________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:
 
Når jeg ser din himmel, et verk av dine fingre,
månen og stjernene som du har satt der,
hva er da et menneske – at du husker på det,
et menneskebarn – at du tar deg av det?
Salme 8:4-5
__________________________________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...