Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 23. august 1999

SLEKTSKAP

Å Herre . . .!*

Paulus forteller at
du er min storebror!
Ideen slår meg ut
- jeg mangler ord:
Det gjør meg til Guds ‘sønn’!
Det føles som eksess
selv om jeg staver sønn
med liten ‘s’!
Hva har vi til felles
du og jeg?
Kan jeg bli mer lik deg
ved å gå en annen vei?
Bare tanken får latteren
til å runge.
Du er ren og vakker
- og jeg:
En stygg andunge!

Men vi er i slekt,
det får håpet til å tindre,
for jeg kan kjenne din Ånd
i mitt indre!

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . det er meg!'

__________________________________

Originalteksten:

Poor Relation!

O LORD!*

1999 - page 4
You are my elder brother,
So Paul says!
That knocks me, let me tell you,
In a daze!
And I'm to be a son of God,
No less,
Though I may spell it
With a smaller ‘s’!
What have we got in common
You and I?
Can I be something like you
If I try?
The mere idea's enough
To set me chuckling.
You're beautiful,
and I'm
An ugly duckling!

But we're related,
That at least I see,
For I can feel your 
Spirit Move in me!

* From the chapter: 'O Lord . . . it's me!'
________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Dem som han på forhånd har vedkjent seg, har han også på forhånd bestemt til å bli formet etter sin Sønns bilde, så han skal være den førstefødte blant mange søsken.
Romerbrevet 8:29

For det er i ham vi lever, beveger oss og er til, som også noen av deres diktere har sagt: ‘For vi er hans slekt.’ Fordi vi altså er Guds slekt, må vi ikke tenke at guddommen ligner et bilde av gull eller sølv eller stein, formet av menneskers kunst eller tanke.
Apostelgjerningene 17:28-29
 
__________________________________
Publisert på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...