Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

søndag 22. august 1999

INKONSEKVENS

Å Herre . . .*

Han taler som en engel
sølvstemmen blir hørt;
og før han er ferdig
er alle sterkt berørt.
Han frir og vinner
det hardeste hjerte
for deg og saken.
Han er prekestolens kjempe
- det fins knapt maken.
Men når han kommer ned
fra sin opphøyde trone,
får hans holdninger
en helt annen tone.
Han er kald og fjern
- jeg ønsker han visste
hvordan vi har det, men han
 - har ingen tid å miste.

Hans væremåte
fornekter alt han sa.
Herre, hjelp ham
å praktisere
det budskapet han ga!


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . det er meg!'

___________________________
Originalteksten

Inconsistency

O LORD!*
1999 - page 5

He preaches like an angel,
Golden-voiced!
Before he's through
The driest eye is moist.
He woos and wins
The hardest heart
To you,
And in the pulpit
He's a giant, true!
But when he climbs down
From that vaulted place,
His attitudes wear
Quite a diff'rent face!
He's cold and distant,
Doesn't seem to care
How we are faring,
Hasn't time to spare.

His ways deny
The very truth he teaches.
Lord, help the man
To practise 
What he preaches.

* From the chapter: 'O Lord . . . it's me!'
________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:
 
Når jeg som er herren og mesteren, har vasket deres føtter, da skylder også dere å vaske hverandres føtter. Jeg har gitt dere et forbilde: Slik jeg har gjort mot dere, skal også dere gjøre.
Johannes 13:14-15

Om jeg taler med menneskers og englers tunger,
men ikke har kjærlighet,
da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle.
1 Korinterbrev 13:1  
________________________________
 Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...