Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

lørdag 21. august 1999

HVORFOR MEG?

Å Herre . . .*

Finn noen andre!
Du må ha lister som er fulle
av navn rustet for oppdraget
som vil elske å jobbe for deg,
uten sutring og uten klage!
Det er urettferdig
når du må ha millioner
som kan få innkallingen,
og så peker du på meg igjen.
Er det ingen som holder tellingen?

Tilgi meg, Herre,
det er ingen tilfeldighet.
Du ønsker at jeg skal gjøre det.
Ta kontakt når du vil,
det er bare å gi beskjed!
Kan jeg kalle det ‘Gudfeldighet’
når designet har ditt ‘snitt’?
For du må ha dine grunner
når navnet du nevner
- er mitt!


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . det er meg!'

__________________________________

Originalteksten:

Why me?

1991 - page 6
O LORD!*

Find someone else!
Your files are full
Of super-gifted saints
Who ‘d love to do this job for you,
No groans and no complaints!
It's just not fair,
When you must have
A million men or more,
Your finger falls on me again,
Does no one keep the score?

Forgive me, Lord.
It's not by chance
You want me for this task.
Just call me any time you like,
You only have to ask.
With you there's no `coincidence',
But only good design.
No doubt you have your reasons
Why the name you name 
Is mine!

* From the chapter: 'O Lord . . . it's me!'
________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:
 
Jeg takker deg for at jeg er så underfullt laget.
Underfulle er dine verk, det vet jeg godt.
Knoklene mine var ikke skjult for deg
da jeg ble laget på hemmelig vis og vevd dypt i jorden.
Dine øyne så meg da jeg var et foster.
Alle dager er skrevet opp i din bok,
de fikk form før én av dem var kommet.
Dine tanker, Gud, er dyrebare for meg,
summen av dem er ufattelig!
Salme 139:14-17
__________________________________
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...