Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

onsdag 4. mars 2009

En brønn så dyp

Liv er å reise; veien er lang
Solen den er som en brann
Midt under ferden høres en sang:
Tørstende roper på vann:


Refr. 
En brønn så dyp og jeg vil ha 
En smak av det levende vann; 
Men hvem kan gi det jeg vil ha: 
En smak av det levende vann? 
Jo, en er nær livets harde slag 
Menneskers hjelper på nødens dag 
Og jeg kan vitne fri og glad 
Om Jesus det levende vann.

Liv er å lete, liv er en jakt 

Etter alt verdig og godt
og som kan gjøre livet intakt
både i stort og i smått

Liv er å finne fram til et sted
Faderens vid-åpne favn
Stedet hvor lengsel endres til fred
Hvor vi har liv i hans navn. 


Tekst: Albert Orsborn
Oversettelse: Jostein Nielsen

Om oversettelsen
Jeg har stor respekt for Orsborns tekster, og det er en nesten umulig oppgave å oversette dem. De fleste av sangene hans har derfor ofte blitt gjendiktninger når de blir 'tolket' til andre språk. Flere av de norske gjendiktningene er svært gode. Denne teksten er kanskje ikke blant Orsborns beste, men den holder absolutt mål på original-språket. Jeg oversatte den på oppfordring fra Sangbrigaden i Templet, og de brukte den under kongressen i 2009. Vakker melodi. 

Original-teksten: 

Life is a journey; long is the road,
And when the noontide is high
Souls that are weary faint 'neath their load,
Long for the waters, and cry:


Chorus
The well is deep and I require
A draught of the water of life,
But none can quench my soul's desire
For a draught of the water of life;
Till one draws near who the cry will heed,
Helper of men in their time of need,
And I, believing, find indeed
That Christ is the water of life.

Life is a seeking, life is a quest,
Eager and longing desire;
Unto the true things, unto the best,
Godward our spirits aspire.

Life is a finding; vain wand'rings cease
When from the Saviour we claim
All we have longed for, solace and peace,
And we have life in his name.


The Well is Deep - note - engelsk (PDF) 

Lydspor International Staff Songsters  - youtube

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...