Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 3. januar 2022

Et Gudsbarn født av Ånd

Albert Orsborn var en svært produktiv poet med et vakkert lyrisk språk som er en kjempeutfordring når sangene skal oversettes til andre språk. De fleste ender opp som gjendiktninger, og flere av disse er gode og har glidd inn som en del av Frelsesarmeens sangrepertoar i mange land. Slik er det også i Norge. Jeg kom over denne teksten nyttårshelgen 2021/22, og jeg kan ikke huske at jeg har sunget den på engelsk. Albert Orsborn sa at sangen* hadde "vokst opp av lidelsens plogskjær". Det siste verset skal ha vært hans favoritt, og han sang det ofte for seg selv i privat bønn. Han skrev musikken også, selv om han vanligvis overlot dette til mer trente komponister, eller brukte eksisterende hymner/melodier. 
Min gjendiktning yter ikke det engelske mesterverket rettferdighet, men den fanger essensen av innholdet.

Når byrden av mitt savn
blir tung på livets veg,
da hvisker jeg ditt navn
og vet du bærer meg.
Langs med veien ser jeg dine spor;
Takk, Jesus, at du vet hvor jeg bor!

Ditt navn blir ett med mitt,
Det er et hellig bånd.
Mitt nye navn er ditt,
Et Gudsbarn født av Ånd.
Jeg skal aldri mer alene gå;
Du vandrer med meg langs veien nå

Du går her som en bror,
Jeg gleder meg i deg.
Kan denne verdens ord,
Si hva du er for meg?
Dine øyne stråler kjærlighet,
Med nåde for meg i evighet

La ingen dra meg bort
Fra alt du er for meg.
Jeg vet hva du har gjort:
Du har gått korsets vei.
Slik at når mitt liv tar slutt på jord,
Har du plass for meg i himlens kor.

Link til note med norsk tekst


Den engelske teksten:

I know Thee who Thou art,
And what Thy healing name,
For when my fainting heart
The burden nigh o’ercame,
I saw Thy footprints on my road
Where lately passed the Son of God.

Thy name is joined with mine
By every human tie,
And my new name is Thine;
A child of God am I,
And never more alone, since Thou
Art on the road beside me now.

Beside Thee as I walk,
I will delight in Thee,
In sweet communion talk
Of all Thou art to me;
The beauty of Thy face behold
And know Thy mercies manifold.

Let nothing draw me back
Or turn my heart from Thee,
But by the Calvary track
Bring me at last to see
The courts of God, that city fair,
And find my name is written there.

Link til Orsborns melodi "Brantwood" 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...