Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

søndag 12. september 2021

Et «ekstra vers» for en spesiell anledning

 I forbindelse med 20 års-markeringen for 'nine-eleven'-terroren, valgte jeg spørsmålet: «Hvorfor terror, Gud?» som overskrift for møtet i Kragerø søndag den 12. sept. 2021: Annonsen så slik ut:

Sammen med notisen, fikk problemstillingen en del oppmerksomhet, som også førte til et større oppslag i KV's nettutgave den 9. september.

I forbindelse med sanger med spørsmål og håp, brukte jeg selvfølgelig min egen sang: 


Den teksten er i stor grad en reaksjon på 'nine-eleven', og hvor vanskelig det var å finne sanger som beskriver avmakten i møte med terror. Det sier jeg mer om i intervjuet: 

«Håp og klage» i Krigsropet i 2011. 


Vi har fortsatt ikke mange andre sanger i Frelsesarmeens sangbok som stiller spørsmål, men 'gladsangen': «Hvor finner vel hjertet sin saligste ro?» gjør det. Jeg tok meg friheten og skrev et ekstra vers som ble brukt, sannsynligvis som en engangshendelse: 

Hvor finnes en fred midt i terrorens gru?(1)
Hos Jesus, bare hos Jesus.
Hvor finnes en kraft som kan ondskapen snu?
(2)
Hos Jesus, bare hos Jesus.

_____________________

(1) Fred midt i terroren - intervju i Krigsropet 2016
(2) Jeg er nødt til å snakke om kjærlighet - skrevet 44 timer etter terrorangrepet i Istanbul

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...