Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

lørdag 21. oktober 2023

Jeg er i verden som Guds lys

Så mye mørke, så mye nød,
hvor all vår sløvhet og begjær fører til død!
Sannhet fornektes, dag er blitt kveld,
og verdens mareritt har mennesker skapt selv!
Fins det et lys med styrke til å stå
som kan forvandle dette mørket som er nå?

Jeg er i verden som Guds lys
Hans varme ånd vil fjerne verdens gys!
Gud, tenn på ny din flamme i mitt sinn,
slik at min ånd kan spre ditt varme, lyse skinn!
Jeg er i verden som Guds lys.
Tenn meg!

Det sterke lyset kan alle se
når myriader av små lys er kommet med!
For sannhet framstår i harmoni –
tenk hvilket under dette lyset vårt kan bli!
Det kan forvandle mørket vi ser nå
og vise vei dit alle mennesker kan gå!

Original tekst (og musikk): Joy Webb
Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen 

_______________________________

Originalteksten:

I am the Candle of the Lord

How great the darkness, how deep the need!
How vast the problems of indifference, hate and greed;
A world rejecting the truth once known,
And slipping down into a nightmare of its own;
Is there a light that's strong enough to go,
And metamorphasize the darkness that we know?

I am the candle of the Lord,
And truth and love more powerful than sword!
O fan the flame, its single gleam diffuse,
And let my spirit be the light that you can use.
I am the candle of the Lord!
Light me!

How bright the light is from soul to soul:
A myriad tiny flames expanding to a whole,
How strange the truth is when joined as one,
And what a miracle this shining could become;
It could transform the darkness that we know
And clearly light the way mankind must go.

_________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Dere er verdens lys! En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules. Heller ikke tenner man en oljelampe og setter den under et kar. Nei, man setter den på en holder, så den lyser for alle i huset. Slik skal deres lys skinne for menneskene, så de kan se de gode gjerningene dere gjør, 
og prise deres Far i himmelen!
Matteus 5:14-16
__________________________ 
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...