Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

lørdag 7. oktober 2023

EN TRETVINNET TRÅD

Guds ord gir oss råd
om en tretvinnet tråd,
om alt som er verdig og rett.
Det bygger vår tro,
og er viktig når to
gir løfte om å være ett.

At det største av alt er kjærlighet
Er noe alle vet
Den er kjernen i Guds vesen
- Han puster kjærlighet
som står i evighet!

Et hus bygd på sand
Går til grunne i vann.
Et ekteskap bygges på fjell.
Der står huset støtt
også når vi ser ‘rødt’,
tar telling, og går i oss selv.

Et ønske for to
som skal stifte nytt bo:
I alt ta med Herren på råd!
Da blir dere tre
og miraklet vil skje:
Det er blitt en tretvinnet tråd!


Om sangen:
Teksten ble skrevet som en del av talen min til Janne og Oddmund i deres bryllup 7. okt. 2023. Da teksten var ferdig falt melodien relativt tidlig på plass. Thomas var solist.

En uforglemmelig dag. 


__________________________
Bibelske referanser: 

Om én blir overvunnet,
kan to holde stand.
En tretvinnet tråd
ryker ikke så fort.
Forkynneren 4:12

Alt som er sant og edelt, rett og rent, 
alt som er verdt å elske og akte, 
alt som er til glede 
og alt som fortjener ros, 
legg vinn på det!
Filipperne 4:8

Huset bygd på fjell
Matteus 7:24-27

Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet.
Men størst blant dem er kjærligheten.
1 Korinterbrev 13:13

Og vi har lært å kjenne den kjærlighet Gud har til oss, 
og vi har trodd på den. Gud er kjærlighet, 
og den som blir i kjærligheten, blir i Gud og Gud i ham.
1 Johannes 4:16

Jeg vil gjøre deg vis og lære deg
den veien du skal gå,
jeg vil la mitt øye hvile på deg
og gi deg råd.
Salme 32:8

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...