Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

torsdag 11. april 2024

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg
Når ting jeg regnet med
Kun hurtig for forbi
Når i min tanke
Tvilens skyer truer meg
Da trenger Jesus bare si:

«Del mitt åk og kjenn at jeg er ett med deg
Den vei du går, jeg ser, og du vil finne meg!
Del mitt åk og kom den veien som jeg går!
For i vårt fellesskap min fred består
Og de som ser oss, ser at freden rår!»

Når jeg går vill, og ingen lenger kan forstå
Når mine trygge tanker
svant i havari
Når jeg har mistet
ting som alltid var der før
Da vil jeg høre Jesus si:

«Del mitt åk…»

I ensomhet
når ingenting når fram til meg
og isoleringen er kommet for å bli,
Når nære venner
synes være langt fra meg
Da må jeg høre Jesus si:

«Del mitt åk…»

Gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: Joy Webb

______________________
Originalteksten:

Share My Yoke

When I’m tired and nothing’s going right for me,
When things I’ve counted on
Just do not come my way,
When in my mind the
Thick grey folds of doubt arise,
It’s then I seem to hear Him say:

“Share My yoke and find that I am joined with you;
Your slightest movement I shall feel and be there too!
Share My yoke and come the way that I must go!
In our ‘togetherness’ My peace you’ll know;
The world beholding us will see it so!”


When I’m perplexed
And no one’s understanding me,
When even safest thoughts collapse in disarray,
When I’ve lost the things
That always seemed so sure,
It’s then I need to hear Him say:

“Share My yoke…”

When I’m alone
And nothing’s getting through to me –
An isolation that increases day by day,
When closest friends can seem
A thousand miles away,
It’s then I long to hear Him say:

“Share My yoke…”

_______________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

«Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile. Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet, så skal dere finne hvile for deres sjel. For mitt åk er godt og min byrde lett.»
Matteus 11:28-30

______________________________ 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...