Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

søndag 28. juni 1981

Bedrag

 Å Herre ...

Du burde virkelig
passe på ham,
for tross alt er han din!
Han kaller seg
din tjener
så hjelp ham til å se!
Han trør på
alt det vakre
- og så
med et hellig smil,
bøyer tjeneren din kne!
Hans fromhet smaker vondt,
han verner om sitt ry.
Hans hellige mine
får meg nesten til å spy!

Jeg vet ikke hvordan Du utstår ham.
Men ser mitt egne sprukne kar
og at også jeg er uforskammet nok
til å kalle deg for Far!

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans

Originalteksten:

Humbugs

O LORD!
1981 - page 41

YOU really ought
To deal with him,
For after all he's Yours!
He calls himself
Your servant
If you please!
He breaks up
Everything that's beautiful
And then,
With saintly smile,
He gets down on his knees!
His piety is painful,
He lays it on so thick.
His saintliness quite frankly
Is enough to make me sick!

I don't know how You stand him.
But then I too have flaws,
And I too have the insolence 
To say that I am Yours!

_________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...