Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 29. juni 1981

Spenninger

Å Herre . . .*

Han er så nærtagende,
overfølsom!
Min kommentar var
helt harmløs,
men han fløy i taket
og slo tilbake.
Hvordan kunne jeg vite
at han fort blir nervøs?
Spent som en felestreng,
balanserende på en knivsegg,
kan han få et ublidt møte
med en velkjent vegg.

Men når alt kommer til alt
er det i ditt bilde han er laget.
Og blant oss av den røffe sorten
setter du en av det edle slaget.
For noen av
dine beste sanger
når ofte mye lenger
når de spilles på
på instrumenter
med spente strenger


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapitelet: 'Å Herre . . . mine brødre!'

Originalteksten

Tensions 

O LORD!*
1981 - Page 40

HE is so touchy,
Hypersensitive!
My comment was
Innocuous enough,
But he flew off the handle
With a vengeance.
And how was I to know
He'd cut up rough?
Taut as a violin
Tensed for expression,
He lives upon the knife edge
Of depression.

But after all
He's made to Your design.
Among us rougher sort
You place the fine.
And some of
Your best songs
Are often sung
With instruments
One might call 
Highly strung!

* From the chapter: 'O LORD . . . My Brothers!'
____________________________

Bibelsk belegg
For eksempel:

Jeg takker deg for at jeg er så underfullt laget.
Underfulle er dine verk, det vet jeg godt. 
Salme 139:14
____________________________
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...