Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

lørdag 27. juni 1981

Tiggere

Å Herre ...

Det er bare når jeg er sliten
at jeg prøver å unngå dem.
Likevel kjennes det galt
for jeg vil ikke være sånn.
Men Du vet jo at jeg
kan bli trøtt av være god,
og alltid stå klar med
en hjelpende hånd!

Jeg har alt for ofte hørt
deres triste skjebne.
og ‘stakkars-meg’-blikket
kan fort miste virkning.
Kynismen tar over,
tårekanalen blir tørr,
mens det i tjenersinnet
har røket en sikring.

I slike tider vet jeg
at det eneste som virker
er om enn så uvillig
å bøye meg dypere og lenger
og be Deg:
Lån meg din tålmodighet
og fyll mine brønner
med all den medlidenhet
jeg trenger!

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans




Originalteksten:

Beggars

O LORD!
1981 - page 43

IT'S only when I'm tired
I try to dodge them.
I still feel guilty
But you understand
That sometimes I get sick
Of being saintly,
Forever holding out
The helping hand!

I've heard the hard-luck story
Far too often.
The 'pity me' look
I know oh so well
That cynicism sets in,
Blocks the tear ducts,
And breaks the circuit
Of my service bell.

At times like that
I know there's nothing for it
But getting down
On my unwilling knees,
And asking You
To lend me of Your patience.
Refill the wells
Of my compassion 
Please!
__________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

De fattige har dere alltid hos dere, og dem kan dere gjøre godt imot så ofte dere vil,
men meg har dere ikke alltid.
Markus 14:7

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...