Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

lørdag 4. juli 1981

Fremmede

 Å Herre ...

Toget var fuktig,
røykfullt og pakket
av dystre mennesker.
Stillhet.
Ingen snakket.
Hver fanget opp av
tanker om dagens valg.
Kanskje om det han kjøpte
eller månedens beste salg?
Med avvisende blikk
tok de på seg hatten,
og fortsatt fremmede for meg
forsvant de ut i natten.

Det virker utrolig,
men kan det være
at ingen er en fremmed
for deg Herre?

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . mine brødre!'
_________________
Originalteksten: 

Strangers

O LORD!
1981 - Page 33

THE train was crowded,
Full of steam and smoke
And grim-faced people.
Silence.
No one spoke.
Each wrapped up
In his private,
selfish thought,
Of what he'd sold perhaps,
Or what he'd bought.
Averting gaze
They melted in the night,
And, strangers still to me,
Were out of sight.
 
Incredible it seems,
Can it be true,
Not one of them's a stranger, 
Lord, to You?
_______________________
Bibelsk belegg
For eksempel:
 
Kan en kvinne glemme sitt diende barn,
en omsorgsfull mor det barnet hun bar?
Selv om de skulle glemme,
skal ikke jeg glemme deg.
Jesaja 49:15
____________________

Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...