Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

fredag 3. juli 1981

Gaver

Å Herre . . .* 

Det er dumt å være misunnelig.
Men - jeg kan med glede melde
at jeg svært sjelden
går i en så tåpelig felle.
At min bror har vakre ting
synes jeg bare er gøy,
og jeg deler hans glede
over sitt nyeste leketøy.
Men hans rike begavelse
og rause sinnelag,
gir meg et lite
snev av ubehag.
I sin tjeneste for deg
utretter han så mye godt,
Å Herre - gjør meg takknemlig
for de gaver som jeg har fått!

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . min brødre!
____________________________

Originalteksten:

Gifts

O LORD!*
1981 - Page 34

IT'S stupid to be envious.
And as a rule
I'm other kinds
But not that kind of fool.
My brother's lovely things
Move me to joy.
I share his pleasure
In his newest toy.
But his rich gifts
Of heart and mind and eye,
Provoke in me
The vestige of a sigh.
Of tools to serve You
He has such a lot.
Lord make me grateful 
For the gifts I've got!

* From the chapter: 'O LORD . . . my brothers!'
_________________________

Bibelsk belegg
For eksempel:

Det er forskjellige nådegaver, men Ånden er den samme. Det er forskjellige tjenester, men Herren er den samme. Det er forskjellige kraftige virkninger, men Gud er den samme, han som er virksom og gjør alt i alle. Hos hver enkelt gir Ånden seg til kjenne slik at det tjener til det gode.
1 Korinterbrev 12:4-7


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...