Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

torsdag 2. juli 1981

Godhet

 Å Herre ...

Jeg beundrer både
de flinke,
de oppvakte
og de vittige.
Men tillater meg
å mene det er trist
med kommentarer
som er giftige
fra mange av dine
«oppvakte» folk
som ser ned på
de underdanige villige,
og forakter godheten
i deres enkle gjerninger
som ikke er ‘flinke’,
bare hellige!
Denne utholdende
godheten
som står støtt
i stormen,
og bekrefter at visdom
og enkelhet
er støpt i samme
formen!


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . min brødre!
_____________________________

Originalteksten:

Goodness

O LORD!*
1981 - Page 35

HOW I admire
The clever man,
The bright man
And the witty.
But if I might
Presume to say
I think it's such
A pity
That many of Your
Brighter lads
Look down
Upon the lowly;
Despise the
Simple goodness
That's not clever,
Only holy!
That unremitting
Goodness
Unaffected by
The weather;
That wisdom
And simplicity
So often found 
Together!

* From the chapter: 'O LORD . . . my brothers!'
_____________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Men det kom også en fattig enke og la i to småmynter, verdt noen få øre. Da kalte han disiplene til seg og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Denne fattige enken har gitt mer enn noen av de andre som la penger i tempelkisten. For de ga alle av sin overflod, men hun ga av sin fattigdom alt hun eide, alt hun hadde å leve av.»
Markus 12:42-44

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...