Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

torsdag 2. juli 1981

Engler

 Å Herre . . .*

Jeg vet at dine engler fortsatt er til
og at de målbevisst gjør det du vil
i det godes hensikt.
Selv om de fleste er godt forkledt,
drives de av Ånden - alltid beredt,
jeg kjenner deres ansikt.

De snakker til rette, veileder og trøster meg,
De ser farene som jeg ikke ser på min vei.
og redder meg fra fall.
De beskytter, vokter, leder og fører
med årvåkne øyne og lyttende ører
står de støtt i sitt gudgitte kall.

Ikke overjordiske vesen som flyktig forsvinner
Men jordnære formidlere av varme vinder
Forunderlige engler med menneskelig åsyn 
strategisk plassert under guddommelig påsyn
er de overalt - og jeg sier: «Takk»!

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . min brødre!
____________________________

Originalteksten:

Angels

O LORD!*
1981 - page 36

I know You have Your angels still
Who resolutely do Your will
In oddest places.
Though most of them are well disguised,
With vision Spirit-sensitized,
I know their faces!

They scold, they guide, they comfort me,
They see the danger I don't see
And stop me falling.
Protectors, guardians, seers wise
With list'ning ears and seeing eyes,
They keep their calling.

Not ethereal and evanescent,
But earthy, warm, and ever present;
Odd angels, strangely human-faced,
Strategically divinely placed, 
Are everywhere I'm grateful!

* From the chapter: 'O LORD . . . my brothers!'
_______________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

For han skal gi englene sine befaling
om å bevare deg på alle dine veier.
Salme 91:11
 
Tidlig neste morgen, da gudsmannens tjener sto opp og gikk ut, fikk han øye på en hær med hester og vogner som omringet byen. «Å, min herre, hva skal vi gjøre nå?» sa gutten til Elisja. Han svarte: «Vær ikke redd! Det er flere som er med oss enn med dem.» Så ba Elisja og sa: «Å, Herre, lukk opp guttens øyne så han kan se!» Herren åpnet hans øyne, og han fikk se at fjellet var fullt av ildhester og ildvogner rundt omkring Elisja.
2 Kongebok 6:15-17

«Gjør ikke det! Jeg er en tjener som du og dine søsken, 
de som har Jesu vitnesbyrd. Gud skal du tilbe!» 
Åpenbaringen 19:10 
(Sagt av engelen som ledet Johannes gjennom Åpenbaringen da Johannes knelte for å tilba ham)
________________________________________
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...