Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

lørdag 7. august 1999

FOR DEM

Å Herre . . .*

Jeg folder hendene mine
mens jeg står og ber
foran tronen din.
Kun meg!
Dog ikke alene; det er fler'
med samme sinn!
Bak meg står
en brokete gjeng.
Jeg vil tale på vegne av dem
som gir seg selv
i tjeneste
for de navnløse uten hjem.
Tjenerne dine
som bruker alt de har
og ofte mye mer
på dem som ingen ser.
De tørker tårer, stiller savn
til den «navnløse» blir et navn.
De fører krig mot ensomhet
mot ødeleggende depresjon,
tristhet og håpløshet,
men ber aldri om kompensasjon.

Herre, gi dine villige tjenere
styrken de trenger
når de drikker av nådens brønn.
Jeg kan gjøre så lite for dem,
men jeg kan bare bære dem
i bønn.

Så hør meg, Herre!
Berør dem, Herre!
Det er for dem jeg står her og ber.
Og når de trenger deg
aller mest,
la dem vite at du er der
og at du ser! 

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . det er meg!'

___________________________

Originalteksten

For Them

O LORD!*
1999 - Page 22

I put my hands together
And I stand
Before your throne.
Just me!
And yet there's more than me;
In fact I'm not alone!
Behind me stands
A motley crowd.
I want to speak for those
Who give themselves
In service
For the nameless no one knows.
Your servants
Who spend all they have,
And sometimes something more,
In drying tears,
And calming fears,
And often waging war
On poverty, on loneliness,
On hopelessness and grief,
On sadness and on badness,
Never asking for relief.

Please give your willing ones
The strength
And all the grace they need.
I can't do much to help them,
I can only
Intercede.

O hear me, Lord.
Be near them, Lord.
For them I pray this prayer.
And, when they need you
Most of all,
Just let them know 
You're there!

* From the chapter: 'O Lord . . . it's me!'
________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Jeg takker alltid min Gud når jeg tenker på dere, og alltid, i alle mine bønner, ber jeg for dere alle med glede. For fra første dag og fram til nå har dere hatt del med meg i evangeliet.
Og jeg er trygg på at han som begynte sin gode gjerning i dere, skal fullføre den 
– helt til Jesu Kristi dag.
Filipperne 1:3-6

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...