Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

fredag 6. august 1999

USLIPT DIAMANT

Å Herre . . .*

Jeg velger min måte
og gjør det jeg vil!
Og er dum nok til å mene
at det er det beste – uten tvil,
inntil jeg tar min ljå,
går ut for å slå
og høsten blir kun
et nek uten korn
som pynt en stakket stund.

Likevel ligger det
innebygd i min utholdenhet
en lysende stein av
besluttsomhet,
enda ikke slipt
men som slipes i din hånd
til det gnistrer i min ånd
med en innfatning fra deg
av sølvet som er
din vilje for meg!


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . det er meg!'

___________________________

Originalteksten

Rough Diamond

O LORD!*
1999 - page 24

I want my way,
I confess it!
I'm even fool enough
To think my way is best,
Until I take a sickle
To my harvest
And return with
Empty, blighted ears
—And full eyes!

Yet there lies
Embedded in my obstinacy
That bright stone
Determination,
Semi-precious thing,
which, cut by Christly hands,
May sparkle yet
When set
Into the silver of 
Your will for me!

* From the chapter: 'O Lord . . . it's me!'
________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Å gjøre din vilje, Gud, er min lyst
Salme 40:9a
_______________________________
Postet på FACEBOOK 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...