Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 8. juni 1981

Forklaring

Å Herre . . .*

Hva godt gjør smerte?
Hva nytte gjør pine?
Kan du forklare?
Jeg vil ha svarene dine.
Hvorfor må de gode lide,
rettferdige anklages,
hellige kjenne sorg
og uskyldige plages?

Vet du grunnen til
at mennesker må lide og slite?
Du forholder Deg så stille,
- men jeg tror Du må vite!

Jeg utsetter spørsmålet
til andre tider.
Det blir satt på vent
siden Du også lider!


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . det er mørkt, men likevel!'

_____________________________________

Originalteksten:

Explanation 
1981 - page 64


O LORD!*

WHAT good is agony?
What use is pain?
I wish You'd tell me.
Won't You explain
Why the good must suffer,
Why the just are blamed,
Why the saints know sorrow,
Innocents are maimed?

Do You know the reason
Men must suffer so?
You maintain Your silence
But I think You know!

I withdraw the question
For a later date.
As You also suffer 
It will have to wait!

* From the chapter: 'O LORD . . . It's dark, and yet!
__________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Nå gir jeg min klage fritt løp,
vil tale med bittert sinn.
Job 10:1b
 
Hvor lenge, Herre?
Vil du glemme meg for alltid?
Hvor lenge vil du skjule ansiktet for meg?
Hvor lenge skal jeg ha uro i sjelen
og sorg i hjertet hele dagen?
Hvor lenge skal fienden ha makt over meg?
Salme 13:2-3
___________________________________ 
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Når minnet svikter . . .

Jeg ble først kjent med denne vakre sangen på engelsk for noen få år siden. Dr. Mary Louise Bringle skrev den til en venninne som hadde fått...