Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 15. juni 1981

Levetid

Å Herre . . .*

Livet går for fort;
jordoppholdet blir for kort;
jeg får knapt med meg starten!
Hva kan jeg gjøre med
tre snes år pluss ti,
(1)
selv om jeg får opp farten?
Det blir som en måneds ferie
som damper bort som vann
mens jeg bygger sandslott
på en strand.

Kun sytti år!
Men når jeg tenker på det,
fikk ikke Du ordnet en sak eller to
med trettitre?


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans

* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . jeg lærer!'
(1) Gowans bruker disse ordene slik de står i 'King James Version' 
(legger du det sammen, blir det 70) Se Salme 90:10 i Bibelsk belegg nederst på siden! 
_______________________________

Originalteksten:

Lifetime
1981 - page 56

O LORD!*

LIFE seems so brief,
My stay on earth so short,
It's hardly worth unpacking!
What can I do
With three score years and ten (1)
Supposing I got cracking?
It's like a month's vacation,
Nothing more,
For building sandcastles
Along the shore.

Just seventy years!
But it occurs to me
You did a thing or two 
With thirty-three!

* From the chapter: 'O LORD . . . I'm learning!'

(1) The days of our years are threescore years and ten; 
and if by reason of strength they be fourscore years, 
yet is their strength labour and sorrow; 
for it is soon cut off, and we fly away.
_____________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Vår levetid er sytti år,
åtti når det er styrke til det.
De beste årene er fulle av strev og urett.
De går fort, og vi flyr av sted.
Salme 90:10
____________________________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...