Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

fredag 19. juni 1981

Strategi

Å Herre . . .*

Jeg er ikke en fredens mann
som virker i det stille,
Jeg ønsker å slå alarm
når tingene blir ille.
Kalle folk til kamp;
- mobilisere alt det gode;
storme mørkets makter!
Kan Du se det i ditt hode?

Men, Herre, jeg kan se
at smått om senn
blir store slag vunnet
av stille menn,
som bærer med seg ro
og fører et vennlig språk
der slag blir vunnet uten blod
og uten masse bråk!



Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans

Originalteksten:

Strategy

O LORD!**
1981 - page 53

I'M not a man of peace
And quiet calm.
My fingers itch
To sound out the alarm.
To call to battle
—Mobilize the good,
And storm the forts of darkness!
Understood?

But I can see, O Lord,
That now and then
Great battles have been won
By quiet men
Who bring a sense of peace
And priestly poise:
Win battles with no bloodshed 
And no noise!
_________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Streb etter fred med alle, og etter helliggjørelse, for uten den skal ingen se Herren. 
Se til at ingen går bort fra Guds nåde!
La ingen bitter rot få vokse opp og volde skade så mange blir forgiftet.
Hebreerne 12:14-15
__________________________________
  * fra kapittelet: Å Herre . . . jeg lærer 
** from the chapter: O Lord . . . I'm learning
__________________________________
Publisert på Facebook

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...