Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

onsdag 17. juni 1981

Kunnskap

Å Herre . . . *

Av og til ønsker jeg
at jeg ikke visste
alt det jeg vet!
Er det ikke slik at
å vite medfører
ansvarlighet?

Jeg ønsker at jeg ikke visste din vilje
og hva du ønsker med livet mitt.
Da kunne jeg sluppet belastningen
og levd livet fritt!

Ingen har vondt av
å være vis 
er svaret ditt på klagen,
og at barnet ikke
alltid kan være barn
og leke hele dagen.

Så gjør meg da glad
for å vite om det
som er viktig.
Jeg ønsker ikke
alltid være barn
men vokse langsiktig!

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* fra kapittelet: 'Å Herre . . . jeg lærer!
'
__________________________

Originalteksten:

Knowledge

O LORD!*

1981 - page 54
I sometimes wish
I didn't know
The things I know!
To know makes me
Responsible.
Isn't that so?

I wish I didn't know Your will
what You want of me.
Like that I might escape the strain;
That would be liberty!

No one's the worse
For being wise,
I hear You say.
A child cannot
Remain a child
And play all day.

Then make me glad
To know the things
I have to know,
I don't want to
Remain a child. 
I'd rather grow!

* From the chapter: 'O LORD . . . I'm learning!'
__________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, forsto jeg som et barn.
Men da jeg ble voksen, la jeg av det barnslige.
1 Korinterbrev 13:11
 
Da han kom nær og så byen, gråt han over den, og sa: 
Visste også du, om enn først på denne din dag, hva som tjener til din fred! 
Men nå er det skjult for dine øyne.
Lukas 19:41-42 (NB 88/07)
__________________________________
Postet på FACEBOOK 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...