Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

tirsdag 21. juli 1981

Forvandling

Å, Herre ...*

Om leoparden kunne endre flekkene sine
- ville den da få tyn?
Om han valgte striper og ruter
- tenk for et syn!
Men blir den da forvandlet,
er den fortsatt den samme?
Navnet gjør verken dyr eller 
mennesker til skamme.

Kan et menneske forvandle seg selv?
Det ville være rart 
–  for det har jeg prøvd uten hell,
og sårt erfart!
Alene DU kan endre hjertet
hos kvinne og mann
Å, Herre - gjør meg til noe bedre 
–  jeg vet DU kan!

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapitelet: 'Å Herre . . . omforlatelse!'


Originalteksten:

Reformation

O LORD!*

CAN a leopard change his spots?
O Lord - 1981 - p 12

Well he might
Go in for stripes or tartan!
What a sight!
Would he be really diff'rent
Or the same?
We'd have to call him by some
Other name.

Can a person change himself?
Can't be so
For I've tried it long enough,
I should know!
You alone can change the heart
Of a man.
O make me something better
—Lord, You can!

* From the chapter: 'O LORD . . . I'm sorry!'
_________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

"Jeg gir dere et nytt hjerte, og en ny ånd gir jeg inni dere. Jeg tar steinhjertet ut av kroppen deres og gir dere et kjøtthjerte i stedet. Jeg gir min Ånd i dere..."
Esekiel 36:26-27a
_________________________
Publisert på Facebook 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...