Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

torsdag 30. juli 1981

Sår

Å, Herre . . .*

Jeg er glad jeg kan glemme
de vonde øyeblikk,
livets sår og smerter,
de uventede, såre stikk.
Jeg grubler nok over
blåmerker av og til,
men feier tanken bort
med et lite smil!

Men når jeg kjeler
med håp som brast,
og hardnakket
knuger dem fast,
riv da fra tankene mine
smerten jeg dveler ved,
og rens fra mitt indre minne
alt som vil rive ned.

Jeg vet at det også er vondt,
men ser at det vil gjøre vel
og føre til en renere og sannere 
utgave av meg selv.

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . omforlatelse'
__________________________

Originalteksten

Hurts

O LORD!*

I'M glad I can forget
O LORD! - 1981 - p. 3

All kinds of things,
Life's hurts and harms,
Its unexpected stings.
I contemplate
My bruises for a while
And then I let them go again
And smile!

But when I nurse
Some special wound or woe,
And stubbornly
Refuse to let it go,
Prise from my fingers
What might fester there.
And cleanse my mem'ry
Of encrusting care.

It may prove rather painful
But I'll be
A cleaner, saner, sounder, 
Nobler me!

* From the chapter: 'O LORD . . . I'm sorry!'
_____________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Mine søsken, jeg tror ikke om meg selv at jeg har grepet det. 
Men én ting gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak, 
og strekker meg etter det som er foran, og jager fram mot målet, 
mot den seiersprisen som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus.
Filipperne 3:13-14

_____________________________ 

Publisert på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...