Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

fredag 31. juli 1981

Dager


Den ble borte
Det er sant
Og jeg ber om nåde
Dagen i går
Kom og forsvant
Uten at jeg så det.
Den var ikke gitt
For å kastes bort
Jeg brukte den galt
Og gjort er gjort.
Så minn meg om
At dager er noe
Jeg låner.
Og hjelp meg slik
At dager ikke
Blir mån’er.
Men i dag er den ny,
Frisk, ren og fin.
Herre, hjelp meg
Å bruke den klokt.
Den er din!
   

Original: John Gowans 1981
Gjendiktning: Jostein Nielsen 2019

Bibelske referanser:
Lær oss å telle våre dager så vi kan få visdom i hjertet!
Salme 90:12
Gå fram med visdom blant dem som står utenfor, og bruk den dyrebare tiden godt.
Kolosserbrevet 4:5
Pass derfor nøye på hvordan dere lever, ikke som ukloke mennesker, men som kloke, 16 så dere bruker den dyrebare tiden godt, for dagene er onde.
Efeserbrevet 5:15-16
Original teksten:

DAYS 
I wasted it!
It's gone,
And I repent. 
The precious day
You gave me
Came and went!
It wasn't really mine
To throw away.
I'm sorry that I
Used it up that way.
Remind me
That my days are just
On loan.
Forgive me
When I treat them
As my own.
But here's another,
Fresh and clean 
And new. 
Help me to use it
Wisely Lord, 
For You!

        O LORD! - 1981 - p 2

_____________________________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...