Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

fredag 10. juli 1981

Spark

 Å Herre . . .*

Jeg ønsker at du presser meg
for det hender jeg blir sløv,
og i stedet for å handle
- står jeg og tygger drøv.
Treghetens lov slår ofte inn
når ting burde skjedd kjapt;
og vips - som dugg for solen
har anledninger gått tapt.

Jeg vil være flittig,
men har en lat tendens;
så sett meg i sving
før det får konsekvens.

Ånden er villig
men kroppen er svak
Derfor - når nødvendig:
Gi meg et spark bak!

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . jeg er din!'
_________________________
Originalteksten:

Goad

O LORD!*
1981 page 24

I wish You'd push me
Sometimes when I'm slow
To do the things I should
For You must know
Inertia's strongest
When I should move fast
And, all too soon,
The chance to act is past.

I want to work
But I've a lazy streak.
The spirit's willing but
The flesh is weak.

Stir me to action,
Would You be so kind?
And when I need it 
Prod me from behind!

* From the chapter: 'O Lord . . . I'm Yours!'
______________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

«Våk og be om at dere ikke må komme i fristelse! 
Ånden er villig, men kroppen er svak.»
Matteus 26:41
 
Lignelsen om de to sønnene
Matteus 21:28-32
_________________________________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...