Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

torsdag 15. juli 1999

Jeg helliger meg for dem . . .

Å Herre . . .*

Våken for all sorgen rundt omkring meg,
og all den smerte og lidelse ingen kan hindre;
bevisst om ondskapen i verden rundt meg,
- djevelske krefter – intet mindre,
jeg ser et hav av ansikter og tristhet,
en flod av bitterhet i ensomhetens kveld,
selv med få ressurser og ved bevissthet:
For deres skyld helliger jeg meg selv.

Jeg ser familien, knust med mange sår.
Jeg ser de eldres frykt for ensomhet.
Jeg ser tenåringen når angsten rår,
mens han søker vår oppmerksomhet.
Jeg ser aleneforeldre med omsorg for små
desperate etter framtid og håp.
Der hvor nød og trengsel trenger på
Send meg dit Herre, la det bli min dåp!

Jeg formoder ikke at jeg kan gjør’ en forskjell,
Mirakelet de trenger er aldri opp til meg.
Men dersom du er senderen, går du med selv:
Mennesket 'jeg' knyttes til guddommelighet ved deg!
Mine fysiske hender kan da bli hellige
når jeg gir mat til en sulten mor med en liten gutt.
Da blir også gavene hellige som gis ditt navn
- lik vinen din, og brødet som blir brutt.

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å HERRE . . . det er din verden!'

__________________________________
Originalteksten:

For Them

O LORD!

Aware of all the sorrows that surround me,
1999 - page 52

Of all the pain, the suff'ring, the distress;
Conscious of evil in the world around me,
And powers diabolical, no less,
I see the sea of faces marked by sadness,
The tide of wickedness, ill-will, ill-health;
Though conscious of my limited resources,
For their sakes I would sanctify myself.

I see the fam'ly, bruised and sometimes broken;
I see the elderly, afraid, alone;
I see the adolescent in his anguish
Looking for easy answers, finding none;
I see the single-parent with the children,
Close to the brink of dangerous despair;
Where there is want and wickedness and weakness,
I want to go for you. Lord, send me there!

I don't suppose that I can make a diff'rence,
The miracle they need is never mine.
But if you send me, that means you'll come with me,
The human will be linked with the divine.
My hands are holy even though they're human,
When with them other hungry ones are fed.
The food I offer in your name is sacred 
And it becomes your wine, your broken bread.

* From the chapter: 'O LORD . . . It's Your World!'
___________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Jeg helliger meg for dem*
Johannes 17:19a 

* John Gowans henviser til dette verset i King James' version: 
And for their sakes I sanctify myself
______________________________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...