Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

fredag 16. juli 1999

Den store legen

Å Herre . . .*

I den stille, klare kvelden
når himlen males skjønn,
og når tanker flyter stille
er det lett å be en bønn.
Da tok de med til Legen
en syk mor eller en sønn.
Det eneste de ønsket
- var et svar på bønn.

De kom med en spedalsk
med åpne sår og med sin skam.
og de bar dem som var svakest
og la dem nær ved ham;
og der kom det en blind tigger;
og en lam mann med sin stokk,
og alle ba om legedom,
- en berøring det var nok.

Med sine sår og sine smerter,
med «akk og ve» og sine stønn,
førtes de fram for Den store legen
med helbredelse som bønn.
Og de kom med sine sorger,
de var syke, alt vart trist.
Mens berøringen fra Legen
- tente håp og gledens gnist.


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
*Fra kapittelet: 'Å HERRE . . . Det er din verden!'
** Jehova Rafa betyr: Herren vår helbreder.
__________________________________________

Originalteksten

The Healer

O LORD!*

In the quiet of evening
1999 - page 51

At the close of the day,
When men's thoughts soar in silence
And it's easy to pray,
Then they brought to the Healer
Those who needed his care,
And they all had an answer
To their prayer!

So they brought him the leper
With his sores open wide,
And they carried the weakest
And the worst to his side;
And they brought the blind beggar,
The lame man with his crutch;
And they all claimed the healing
Of his touch.

With their burns and their bruises,
With their wants and their woes,
They were brought to the Healer
Who the remedy knows;
And they came with their sorrows,
They were sick, they were sad,
But the touch of the Healer 
Made them glad.

* From the chapter: 'O LORD . . .It's Your World!'
_________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Og hvor han enn kom, til landsbyer, byer eller gårder, ble de syke satt ut på torget, 
og de ba om at de i det minste måtte få røre ved dusken på kappefliken hans. 
Og alle som rørte ved ham, ble friske.
Markus 6:56
________________________________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...