Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

torsdag 22. juli 1999

Hjemløs

Å Herre . . .!*

Hans eneste hjem er en skitten gate
som dekkes av vinterens blekhvite kappe.
Han har ingen venn, bortsett fra ‘dusten’
som går ved hans side på dagens etappe.

Hans eneste mat er det han kan plukke
i søplet der hunder alt har tatt sitt.
Han mangler håp om styrke for dagen
og noe som lindrer hans mareritt.

Er det ingen som bryr seg? Ikke engang nok
til å tulle et pledd rundt hans radmagre kropp?
Er det ingen som kan stikke et brød i hans hånd,
og verne hans hode når storm brygger opp?

Jeg bryr meg!sier Jesus, jeg vet hva hjemløshet betyr.
Jeg står i matkø med de sultne og ser hva de rike byr!
Jeg kjenner slummens rennestein, der også rotter bor;
og i mang en skitten gate kan du følge mine spor.
Ofte har jeg manglet et sted å hvile selv,
og i Betlehem ble en krybbe sengen for en kveld.

Ønsker du å finne meg? Da må du komme hit
hvor du møter byens slum - og lukt av gammel skit.
Hvor menneskene lever som heller ønsker dø
Fordi de ofrer verdiget for et lite stykke brød.

Du drister deg og spør om jeg har glemt dem?
Kom til Skyggegata, det er der jeg har mitt hjem!
Grip denne sannhet - den kan forvandle deg:
Det du gjør for dem, det gjør du for meg.


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
*Fra kapittelet:
'Å HERRE . . . Det er din verden!'
__________________________________________

Originalteksten

Homeless

O LORD!*

He has no home except this grimy street
1999 - page 45

Which wears the winter like a shapeless shroud.
He has no friend, except the witless one
Who walks beside him through the thoughtless crowd.

He has no food but what his fingers find
Among the garbage which the dogs disdain.
He has no hope to help him through the day,
No one to ease the lonely night of pain.

Does no one care? Is no one moved enough
To throw a blanket round his bony form?
Will no one put some bread into his hand,
Protect his head against the stinging storm?

I care! ... says Christ. I know what 'homeless' means. 
I'm with the hungry in the line for beans!
I know the pitted pavement of the street,
And Skid Row bears the imprint of my feet.
I've often had no place to lay my head;
At Bethlehem they borrowed me a bed!

You want to find me? Then you'd better come
And face the stinking of the city slum,
Where men live daily wishing they were dead,
And give away their dignity for bread.

You have the gall to ask me if I care?
Come down to Desp'rate Street, you'll find me there!
And grasp this truth, for it could set you free: 
All that you do for them, you do for me.

* From the chapter: 'O LORD . . .It's Your World!'
_________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

 ‘Sannelig, jeg sier dere: 
Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, 
har dere gjort mot meg.’
Matteus 25:40 (les gjerne hele avsnittet: Matt.25:31-46)
_________________________________
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...