Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

onsdag 21. juli 1999

I baren

Å Herre . . .*

Hun tok imot traktaten
med en vridd og ringrik hånd.
Hun rev den av på midten
med et flir!
Hennes malte øyne gnistret
i purpur prakt rundt blå safir,
- hun bandt meg med et blikk
som enda svir.

Jeg mumlet: «Gud velsigne deg!»
ubekvem med det hun gjorde.
Men hva skulle jeg ellers si
til en småfrekk hore?

Minnet jeg har fra baren
gir meg fortsatt et sting av smerte.
Å Herre, om vi møtes en gang til,
gi meg ord jeg kan si med hjerte!


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
*Fra kapittelet: 'Å HERRE . . . Det er din verden!'

__________________________________________

Originalteksten

In the Bar

O LORD!*

She took the gospel paper
1999 - 46

In her ringed and tangled hand
And ripped it down the middle
With a smile!
Her painted eyes flashed out
In purpled splendour touched with green
—And held my startled gaze
For just a while.

I murmured, 'Well, God bless you!'
And words would come no more.
But what was I to say to such
A brazen kind of whore?

My memory of the moment
Gives me still a twinge of pain.
Please tell me what to say, Lord,
when I meet that girl again!
 
* From the chapter: 'O LORD . . .It's Your World!'
_________________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Gå fram med visdom blant dem som står utenfor, 
og bruk den dyrebare tiden godt. 
La alt dere sier, være vennlig, og la det ha salt og kraft, 
så dere vet hvordan dere skal svare hver enkelt.
Kolosserbrevet 4:5-6
________________________________
 Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...