Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

torsdag 24. april 2003

Vokse, Være, Vinne

Jeg vil vokse opp med Jesus
Gjøre det til livets mål,
Be om vind på glør som ulmer
Til jeg brenner som et bål.

Jeg vil være her for Jesus,
Lindre nød slik som han sa,
Skape rettferd, vern om livet
På den grunnvoll som han la.

Jeg vil vinne deg for Jesus
Slik at vi får samme mål,
Blåse liv i glør som ulmer
Til det blir et vakkert bål.

---------------------------------------------
Om sangen
Som de aller fleste i Frelsesarmeen, ble jeg sterkt grepet av John Gowan's definisjon av Frelsesarmeens oppdrag: 
  • Saving Souls
  • Growing Saints
  • Serving Suffering Humanity

Det fungerer fantastisk på engelsk, men er vanskelig å oversette - særlig dersom man ønsker å bruke bokstav-rim (på fagspråket: 'Allitterasjon')
Jeg ble utfordret av ledelsen å foreslå norske ord som kunne dekke dette, og forslaget mitt var at dette handler om å "Vokse, Være, Vinne". Dermed ble dette motto for et år - inkludert kongressen. 
Da det nærmet seg kongress, ble jeg bedt om å skrive en enkel tema sang. Morgan Evja hadde allerede blitt bedt om å skrive melodi. Sangen er publisert i FA's sangbok 2010 # 327. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...