Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

onsdag 1. oktober 2014

Jeg tror

Jeg tror Gud vår Far og Herre
blir i Sønnen åpenbart;
for i Jesu milde vesen
blir Guds kjærlighet erfart.
Om han nagles fast til korset
og hans godhet kastes bort,
viser korset at han elsker
gjennom alt hva han har gjort.

Jeg tror Gud kan helt forvandle
mennesker i sjel og sinn,
og erstatte alt det onde
ved at nåden flytter inn.
Om den svake blir foraktet
tror jeg han kan gjøres sterk,
og bli med i Guds familie
som er Jesu underverk.

Når verdier rundt oss endres,
vil en standard klart bestå:
Jeg tror jeg kan leve hellig
ved den nåde jeg kan få.
Om vi lytter til hans stemme
vil vi høre Ånden si:
Når en kristen blir lik Jesus
kan han juble: «Jeg er fri!»

Jeg tror Jesu egne løfter
uforandret står ved lag.
Jeg har selv erfart dem sanne
og jeg tror dem for i dag.
Om det fins en villig tjener,
vil Gud utruste til strid
Det fins kraft for dem som søker,
nåde nok for evig tid.


John Gowans' tekst ble oversatt i 2014 på oppfordring fra Dick Krommenhoek. Tone Ødegaard fikk oppdraget med å skrive en ny melodi. 

NB Verken Dick eller jeg var klar over at sangen allerede hadde en god norsk oversettelse gjort av Kjell Lyster: "Vi kan lære Gud å kjenne" FASB 2010 #581. Min oversettelse ble likevel brukt i Tones 'gospel-versjon'. 

Her er originalteksten: 

I believe that God the Father
Can be seen in God the Son,
In the gentleness of Jesus
Love for all the world is shown.
Though men crucify their Saviour,
And his tenderness rebuff,
God is love, the cross is saying,
Calvary is proof enough.

I believe in transformation,
God can change the hearts of men,
And refine the evil nature
Till it glows with grace again.
Others may reject the weakling,
I believe he can be strong,
To the family of Jesus
All God's children may belong.



In a world of shifting values,
There are standards that remain,
I believe that holy living
By God's grace we may attain.
All would hear the Holy Spirit
If they listen to his voice,
Every Christian may be Christlike
And in liberty rejoice.

All the promises of Jesus
Are unchanged in every way,
In my yesterdays I proved them,
I believe them for today.
Still God gives his willing servant
Full equipment for the task;
Power is found by those who seek it,
Grace is given to those who ask.

SASB 2015 #34

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...