Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

onsdag 27. mai 1981

Kropp

Å Herre . . .*

Takk for min kropp;
dens unike form
og raske funksjoner
er merket av guddommens norm.
For ingen uten den allmektige Gud
kunne med handling og ord
skape så mye magi
med noen never med jord!

Dette jordiske karet
er formet av en som visste
at det faktisk skal være
en skattekiste.

Jeg våger ikke gjette
verdien av midt indre;
Men dets hensikt er planlagt
av Gud – intet mindre!

Takk for min kropp,
men gi meg nåde med raushet
slik at den onde kan bringes
til taushet!

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . jeg takker!'

_____________________________

Originalteksten

Body

O LORD!*
1981 - page 77

THANKS for my body,
Awesome in design,
Its quick responses
Bear the mark divine.
For none but God-Almighty
Really could
Make so much magic
Out of so much mud!

This earthen vessel,
Made for me, to measure,
Is nonetheless
A casket for a treasure
Whose value I don't even
Dare to guess;
Whose purposes are planned
By God—no less!

Thanks for my body,
But Lord give the grace
To keep the blighter in 
Its proper place!

* From the chapther: 'O LORD . . . my thanks!'
_______________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Jeg takker deg for at jeg er så underfullt laget.
Underfulle er dine verk, det vet jeg godt.
Salme 139:14

Men vi har denne skatten i leirkrukker, 
for at den veldige kraften skal være fra Gud og ikke fra oss selv.
2 Korinterbrev 4:7
_________________________ 
Publisert på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...