Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

søndag 21. juni 1981

Betlehem

 Å Herre . . .*

Jeg så tre vise-typer
i går i Betlehem!
Men til fødestedet ditt
kom jeg ikke frem
på grunn av deres postkort
og annet skrot.
Kamel-bilder måtte tas
og fra turistene, Herre,
kom det stønn og fjas
i en luft som bød meg imot.

Etthundre tre-babyer
var på billigsalgslister,
og hundre tre-krybber
gikk for halv pris
til et halvthundre turister.

Jeg klarte ikke unngå kynismen
- trefigurer på en høysåte?
Men svakt blant suvenirene,
var det ikke en baby jeg hørte gråte?


Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . jeg lærer!'
__________________________

Originalteksten:

Bethlehem

O LORD!*
1981 - page 51

I saw three wise-guys
Yesterday in Bethlehem!
I couldn't reach
Your 'birthplace'
For their postcards
And their junk
And camels to be photographed.
Lord, how the tourists
Groaned and laughed,
And how the gutters stunk!

A hundred wooden babies
In a hundred wooden mangers
Were going cheap
At half the price
To half a hundred strangers.

I couldn't but be cynical
However much I tried,
Till faint among the souvenirs
I thought a Baby cried?

* From the chapter: 'O LORD . . . I'm learning!'

_________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:

Men Jesus sa:
«Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør.»
Så kastet de lodd om klærne hans og delte dem mellom seg. (suvenirer?)
Lukas 23:34a
_________________________
Postet på FACEBOOK 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...