Her finner du noen av tekstene jeg har skrevet, oversatt eller gjendiktet.
Tekstene er ordnet alfabetisk i høyre kolonne.

mandag 22. juni 1981

Skuffelse

Å Herre . . .* 

Kan en skuffelse
virkelig brukes
til noe?
En av drømmene mine ble knust
- en av de gode.
Jeg bygde et reisverk
på gyllen sand.
Ingen fortalte
at det ikke
tålte vann!
Og nå - ved føttene mine
ligger vrakhaugen
mens jeg må tåle enda et
skudd for baugen.
 
Men nå som sjokket er over
og jeg har kommet til meg selv,
har jeg lært en lekse:
Neste gang bygger jeg
på fjell!

Norsk gjendiktning: Jostein Nielsen
Original: John Gowans
* Fra kapittelet: 'Å Herre . . . jeg lærer!'

Originalteksten:

Disappointment

O LORD!

1981 - page 49
CAN disappointment
Have its uses
Really?
A dream of mine has crashed,
I loved it Dearly.
I built a structure
Upon golden dust
With stainless steel
They said would
Never rust,
And now the ruin
Lies about my feet.
My cruel disappointment
Is complete.

But now that I'm emerging
From the shock
At least I've learnt
To build next time 
On rock!

* From the chapter: 'O LORD . . . I'm learning!'
__________________________
Bibelsk belegg
For eksempel:
 
Hver den som hører disse mine ord og gjør det de sier,
ligner en klok mann som bygde huset sitt på fjell.
Matteus 7:24 
__________________________________ 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del mitt åk

Når jeg er trøtt og allting går i stå for meg Når ting jeg regnet med Kun hurtig for forbi Når i min tanke Tvilens skyer truer meg Da trenge...